Zjawisko oszustw internetowych staje się coraz bardziej powszechne, zwłaszcza w kontekście tzw. wyłudzeń „na znajomego”. W odpowiedzi na ten problem, zainicjowano kampanię „Bankowcy dla CyberEdukacji”, która ma na celu podnoszenie świadomości mieszkańców o zagrożeniach w sieci. Wyłudzenia te często mają miejsce za pośrednictwem mediów społecznościowych, a ich sprawcy udają znajomych, aby zmanipulować ofiary. Mieszkańcy Suwałk są zachęcani do zachowania szczególnej ostrożności oraz do sprawdzenia wiarygodności podejrzanych wiadomości.
Sztuka manipulacji w przypadku oszustw „na znajomego” polega na tworzeniu emocjonalnych scenariuszy, które mają na celu wywołanie szybkiej reakcji, często bez głębszej analizy sytuacji. Przykłady polegające na prośbach o pomoc finansową w trudnej sytuacji mogą wydawać się autentyczne, jednak ważne jest, by podchodzić do nich z dużą dawką sceptycyzmu. Zaleca się, aby przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji zweryfikować informację kontaktując się z osobą, która rzekomo prosi o pomoc. Możliwe, że konto znajomego zostało przejęte przez oszusta.
W ramach kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji” organizacje bankowe oraz Policja apelują do społeczności o stosowanie kilku kluczowych zasad, które mogą pomóc w uniknięciu oszustw. Należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie, weryfikować tożsamość osób z naszego kręgu znajomych oraz zachować ostrożność względem nieznanych transakcji. Mieszkańcy powinni pamiętać o ochronie swoich smartfonów oraz korzystać z informacji o cyberbezpieczeństwie, które oferuje ich bank. Poprzez wspólną edukację możliwe jest zwiększenie bezpieczeństwa w sieci i zminimalizowanie ryzyka padnięcia ofiarą cyberprzestępstw.
Źródło: Policja Suwałki
Oceń: Cyberbezpieczeństwo w dobie oszustw „na znajomego” w Suwałkach
Zobacz Także